En kundklubb kirrar kunderna
I dag råder enorm konkurrens om kunderna. För dig som driver företag som säljer produkter eller tjänster gäller det att hålla hårt i de kunder du faktiskt lyckats locka till dig. Men det kan vara lättare sagt än gjort.
De flesta kunder ryggar tillbaka vid blotta tanken på att gå med i ännu ett bonusprogram. Det är helt enkelt ett alltför slitet grepp. Men tänk på ordens makt. Om du istället för ett bonusprogram erbjuder en kundklubb, kan kunderna komma att vara mycket mer intresserade av att gå med.
Kunden gillar att känna sig som en VIP
Genom en kundklubb har du möjlighet att bjuda dina kunder på betydligt mer än bara bonusar och poäng. En klubb kan ju till exempel ha möten. Och då kan du passa på att sälja, till extra förmånliga priser. Det gör att dina kunder upplever sig få en riktigt exklusiv upplevelse. Alla gillar ju känslan av att vara lite VIP.
Du kan också anordna temakvällar, om du har några särskilda varor du behöver bli av med. För handen på hjärtat – ibland är det lite svårt att bedöma efterfrågan. Och så sitter du där med 1000 falukorvar som snart passerar sitt bäst före-datum. Men en Dalarna-afton för kundklubben, med folkmusik och extrapris på korvarna, kommer lösa problemet galant.
Satsa på veckobrev till din kundklubb
En kundklubb innebär också att du får tillgång till dina kunders mailadresser. Ett perfekt tillfälle att göra lite extra marknadsföring, i princip gratis. Det kostar nämligen inte mycket mer än lite arbetstid att sno ihop ett veckobrev till alla medlemmar.
För även om alla sätter upp “Ingen reklam tack” på sina brevlådor, är inkorgarna fortfarande öppna för allehanda reklamutskick – så länge som folk bett om dem själva. Och det har de ju, genom att visa sig intresserade nog att gå med i din nya kundklubb.